פלינדרום VS אמביגרמה

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on twitter

אמביגרמה: אחד הביטויים הגרפיים המדוייקים ביותר ל"אני קיים ואוסיף להתקיים, ולא משנה מה תעשו לי".

העם היהודי הוא עם אמביגרמי.

מתנות מקוריות? זה גם קצת מסוכן

מתנה מקורית – מתנה שנוגעת רבים מאיתנו רוצים להעניק לאהובינו מתנות מעניינות, מקוריות, מיוחדות. לא שחוקות. ברור למה: אנחנו חיים בעידן של שפע. החפצים זולים

לכתבה »

פעם כשהתחלתי להתעסק עם אמביגרמות, לא ידעתי אפילו מה השם שלהן. זרקתי שאלה בפייסבוק: "מי יודע איך קוראים למילים שניתן לקרוא אותן אותו דבר כשהופכים את הדף?"

"פלינדרום" ענו לי הרבה אנשים.

בדקתי בויקיפדיה וגיליתי שפלינדרומים זה דבר מדהים ושאני מת עליהם, אבל זה לא מה שחיפשתי. לדבר שחיפשתי יש שם אחר – אמביגרמה.

כי פלינדרום, רבותיי, פירושו מילה שניתן לקרוא אותה מההתחלה לסוף ומהסוף להתחלה באותו אופן. זה קשור לכתיב של המילה אבל לא לגרפיקה שלה. פלינדרומים מפורסמים לדוגמה הם: "ילד כותב בתוך דלי", "רק פושטק עלוב בולע קטשופ קר" ועוד (תוכלו למצוא פלינדרומים רבים וגם את הפלינדרום הארוך ביותר בעברית באתר של נועם דובב).

יש מילים רבות בעברית שהן פלינדרומים. למשל "שש", "מים", "תודות" ועוד. אין שום צורך להפוך את הדף כדי לראות שמדובר בפלינדרומים. פשוט צריך להסיט את העיניים על פני הכתב משמאל לימין. גם לא משנה באיזה פונט יכתבו המילים, הן תמיד ולנצח יהיו פלינדרומים.

אמביגרמה לעומת זאת היא מלאכת אומנות גרפית שקשורה אך ורק לצורה ולעיצוב של האותיות. מילה אמביגרמית היא מילה שמעוצבת כך שאם תהפכו אותה ב-180 מעלות, תמצאו את עצמכם בוהים בה שוב. באתר שלנו תגלו שכמעט כל מילה יכולה להיות מעוצבת כאמביגרמה, גם מילים שאינן פלינדרומיות, כגון "חתול" או "עכבר," אם כי יש מילים שעיצובן כאמביגרמה משכנע יותר ויש מילים שפחות.

כך, בעוד שפלינדרומים איננו יוצרים, אלא מוצאים (לצורך העניין, מחשב יכול בקלות לתת לכם רשימה של כל המילים הפלינדרומיות בעברית), אמביגרמות הן סיפור מסובך הרבה יותר. בשביל ליצור אמביגרמה, טיפוגרף מיומן צריך לשבת, לחשוב באופן יצירתי מאוד ולעצב כל מילה באופן המיוחד לה. לדוגמה, אם נרצה לעצב את המילה "חתול" כאמביגרמה, נצטרך לעצב ח' שמהכיוון ההפוך תראה כל', ת' שתראה כו', ו' שתהיה ת' ול' שתהיה ח'. מאתגר למדיי. יהיו מכם שיאמרו: בלתי אפשרי.

האתר שלנו דומילה מסוגל לחולל עבורכם אמביגרמות כמו במעשה קסמים, אבל מאחורי הקסם הזה עומדות מאות שעות של עבודה וחשיבה. תהנו!